torsdag, februari 09, 2006

Chez Paul

Hotel Baudelaire kanske inte var en höjdare, rummen ökänt små och fruktansvärt inrökta. Men till vänster låg det en fantastisk vinbar med gamla nummer av The New Yorker, fåtöljer och hur många viner som helst. Inget kunde hålla mig från att beställa in en Bellini (champagne + vit persika) vid ett av besöken. Och mitt emot hotellet låg Chez Paul - helt underbart. Otroligt hög stämning, högt tempo, rökigt och trångt mellan borden - faktorer som annars skulle få mig att vända i dörren, men denna gång var det något som drog mig inåt.

Vi åt grönsakssoppa till förrätt. Kompetent och välsmakande, men inget exceptionellt. Exeptionell var dock den råbiff jag fick in som huvudrätt. Jag lovar och svär på att detta var den absolut bästa råbiff jag nånsin ätit. Helt oinsmickrande låg den i en smetig kladd på tallriken, blandad och klar - men vilken fulländad smak. Varje tugga en njutning.

Fisken var också mycket bra, estetiskt fulländat grillmönster och perfekta grönsaker vid sidan.

Som avslutning åt vi Tarte Tatin, helt utmärkt!

Inga kommentarer: